سعید گل‌محمدی

به کار نبردن عبارت هایی که حالت ایستا به نوشته شما می دهند از آخرین درس هایی هست که فرد در حوزه نویسندگی یاد می گیرد.  جملات نوشته خود را سعی کنید با فاعل شروع کنید. عباراتی مانند یکی از، در حالیکه، با توجه به اینکه و مانند آن در شروع جمله ها می تواند جذابیت نوشته را کاهش دهد. 

یکی از مواردی که باید در زمان نوشتن رعایت کنید این است که عبارت هایی که حالت ایستا به نوشته شما می دهند را حذف کنید. این جمله ای را که نوشتم با جمله اول متن مقایسه کنید بخش بزرگی از آن اصلا لازم نیست که وجود داشته باشد.

جملات خود را بازخوانی کنید و به دنبال بخش هایی بگردید که کلمات مورد و قرار را در آنجا استفاده کرده اید. آنها را می توانید حذف کنید. مورد پذیرش قرار گرفت را تبدیل کنید به پذیرفته شد.  مرحوم رضا بابایی در نوشته خود با عنوان راقم السطور تعویض جملاتی مانند خریداری کرد با خرید را توصیه کرده اند.

زمان ماضی نقلی را هم سع کنید در نویسندگی کمتر بنویسید. فعل هایی مانند انجام گرفته است و انجام خواهد شد را اغلب وقت ها می توان با انجام شد یا انجام می شود جایگزین کرد.

فعل ها را صرف کنید. است و دارد در آخر خیلی از جمله ها باعث می شود ما فعل اصلی جمله را از حالت فعل بودن خارج کنیم. مثالی در این مورد به ذهنم نمی رسد. ذهن من برای این موضوع مثالی ندارد. به ذهن رسیدن یک فعل هست که می توان آن را صرف کرد اما من به جای آن در جمله دوم ندارد را به کار بردم.

استفاده از که یا جملات مرکب را به کمترین مقدار خود برسانید. (که) در بیشتر موارد جمله را پیچیده می کند و باعث می شود ذهن خواننده مفهوم مطلب را درک نکند. خود من خیلی از مورادی که گفتم را یادم می رود بهره ببرم. خود این نوشته هم شاید به قلم درآمد تا مطالب گفته شده را بیشتر و بهتر بتوانم به کار ببرم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۰۱
سعید گلمحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی