سعید گل‌محمدی

وقتی کتاب‌های پرفروش جهان را بررسی کردم چیزی که بیش از هر چیزی به چشمم آمد این بود که آن‌ها داستان هستند.

رمان‌ها بیشترین فروش را در میان کتاب‌های مختلف دارند. از طرف دیگر خیلی مردم ساعت‌های متمادی وقت خود را صرف تماشای فیلم‌ها یا سریال‌هایی می‌کنند که آن‌ها نیز به نوبه خود نوعی داستان محسوب می‌شوند.

ده مهارت کاربردی برای داستان‌سرایی یا Storytelling که داستان برند شما را  متمایز می‌کند. - ویرگول
بررسی سخنرانی‌های مشهور تد نیز نشان می‌دهد که اغلب آن‌ها روایت‌گر یک داستان هستند و از این روش برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند.


کتاب‌های موفقیت را هم اگر بررسی کنیم بخش بزرگی از آن‌ها از داستان زندگی افراد موفق تشکیل شده است. دو کتاب قدرت عادت چارلز داهیگ و آیین کامیابی که دم دستم هست را هم که بررسی کردم دیدم شروع هر فصل با یک داستان شروع می‌شود.

Storytelling for Education & Learning > Course for Teachers
کتاب مقدس و قرآن کریم که در طول تاریخ بشر بیشترین افراد را جذب کرده‌اند را هم اگر بررسی کنیم می‌بینیم که داستان بخش بزرگی از قرآن و تقریبا کل کتاب مقدس را تشکیل می‌دهد. امیدوارم با مواردی که گفتم اهمیت داستان در جذب مخاطب درک شده باشد.


چرا داستان تا این اندازه تاثیرگذار است؟
داستان‌ها باعث می‌شوند فرد خود را به جای قهرمان یا یکی از کاراکترهای داستان بگذارد و با او همدلی کند. همچنین بررسی‌ها نشان داده است که تعریف کردن داستان باعث ترشح هورمون‌هایی مانند اکسی توسینن و دوپامین در بدن می‌شوند و یک حس نزدیکی بین شنونده و گوینده داستان به‌وجود می‌آورند.

The Art Of Storytelling In Presentations | Simply Amazing Training
همچنین بررسی‌ها نشان داده است که میزان ماندگاری داستان‌ها در ذهن افراد بسیار بیشتر از آمارها و اطلاعات است.


چه نوع داستان‌هایی بیشتر تاثیر گذار است؟
تعریف کردن داستان‌های شخصی نسبت به داستان‌های دیگران صمیمیت و جذابیت بیشتری دارد. تحقیق روی سخنرانی‌های پربیننده TED نشان می‌دهد که حدود ۶۵ درصد سخنان این افراد به گفتن داستان‌های شخصی گذشته است.

What are the special features of Data Storytelling?
به طور کلی می‌توان گفت داستانی باید تعریف شود که از سه بخش کلی معرفی شخصیت‌ها، چالش به وجود آمده و حل مشکل تشکیل شده باشد. چنین ساختاری که بدنه اغلب داستان‌های مشهور و پرطرفدار را تشکیل می‌دهد جذابیت بیشتری دارد.

Europeana as a 'powerful platform for storytelling' | Europeana Pro
آیا داستان‌گویی در سر کلاس و تدریس نیز مهم است؟
با توجه به عناصری که برای داستان گویی گفتیم و فواید آن می‌توانیم نتیجه بگیریم استفاده از آن در کلاس درس هم مهم است. معلم اگر می‌خواهد رابطه خوبی با دانش آموزان خود برقرار کند می‌تواند برای آن‌ها از داستان‌های شخصی خود که تجربه کرده است بگوید. 


بهتر است معلم قبل از رفتن به کلاس با مطالعه دزس چندین خاطره و داستانی که برای خودش در موضوع مربوطه اتفاق افتاده است را به یاد بیاورد و در کنار درس یادداشت کند. بازگویی این مطالب در کلاس درس باعث خواهد شد که دانش آموزان با مطالب درسی بهتر ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را خوب یاد بگیرند. 

How Storytelling Help You Create Better Digital Products?
یادگیری مطالب درسی در قالب داستان هم انگیزه آن‌ها را بیشتر می‌کند و هم باعث می‌شود این درس برای مدت طولانی‌تری در ذهن آن‌ها باقی بماند.


تدریس به روش داستان سرایی یا storytelling teaching method یکی از روش‌های مدرن تدریس است که باعث درگیری بیشتر دانش‌آموزان با موضوع درس می‌شود و حس مشارکت آن‌ها را نیز برمی‌انگیزاند به نحوی که دانش آموزان نیز تشویق می‌شوند تا تجارب خود در موضوع درسی را بازگو کنند.


نقش داستان گویی در فروش

What is Transmedia Storytelling? | DR. PAM RUTLEDGE | MEDIA PSYCHOLOGY
از جدیدترین و جالب‌ترین حوزه‌هایی که داستان بدان وارد شده است بحث فروش و بازریابی هست که در طی آن فرد فروشنده داستان‌هایی از خود، برند، کارخانه، مدیر یا مشتریان برای مراجعه کنندگان تعریف می‌کند و باعث به وجود آمدن حس اعتماد و همدلی در طرف مقابل می‌شود و فروش را فزایش می‌دهد.

سعید گلمحمدی - هنرآموز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۲۲
سعید گلمحمدی

نظرات  (۱)

Awesome 👌

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی