سعید گل‌محمدی

معرفی سایت پارس قرآن - تعداد تکرار کلمات در قرآن

چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۰۰ ب.ظ

سایت پارس قرآن یکی از سایت هایی است که کل متن قرآن کریم را به همراه ترجمه های مختلف منتشر کرده و امکان جستجوی تعداد تکرار کلمات در قرآن را نیز فراهم نموده است. مهم ترین ویژگی سایت برای افرادی که روی بحث اعجاز عددی قرآن تحقیق می کنند برآورد دقیق و تفکیک شده از تعداد تکرار هر کلمه در قرآن است.

روش شمارش تکرار هر کلمه در قرآن

برای این کار parsquran.com را در مرورگر خود وارد کنید یا این که عبارت پارس قرآن را در گوگل سرچ کرده و وارد سایت شوید.

بخشی با عنوان بررسی آماری در صفحه اول سایت قابل مشاهده است که در آن به طور مثال کلمه موسی وارد شده است.

کلمه مورد نظر خود مثلا یوم را وارد کرده و روی مشاهده کلیک کنید. در صفحه ای که باز می شود می توانید تعداد تکرار تمامی کلماتی که دارای عبارت یوم هستند را به تفکیک ببینید. مثلا القیوم 3 بار و الیوم 44 بار

همانطور که می بینید عددهای نشان داده شده فقط برای مشتقات یوم نیست و شما برای تحقیق آماری باید عباراتی که از ریشه دیگری ساخته شده اند را حذف کنید.

نکته دیگر اینکه در یکبار جستجو یوم جمع این کلمه یعنی ایام به شما نشان داده نمی شود و آن را باید جداگانه بررسی کنید.

- اعجاز عددی تکرار یوم در قرآن را در مقاله ای دیگر بررسی خواهم کرد.

پایین صفحه که بروید لینک دسترسی به آیه ای که شامل هر کلمه است را به صورت تفکیکی پیدا خواهید کرد.

روش تحقیق موضوعی در قرآن

در بالای صفحه اول پنجره جستجوی دیگری برای سرچ کلمات و عبارات در قرآن وجود دارد. در این کادر برای مثال کلمه شمس آورده شده است و می توانید آن را پاک کنید و هر عبارت دیگری را در قرآن سرچ کنید.

به طور مثال اگر کلمه یوم را سرچ کنید به 530 آیه خواهید ریسد که این عبارت داخل آن تکرار شده است. می توانید آیات را بخوانید و روی موضوع مورد نظر تحقیق کنید.

سوال چرا تعداد تکراری که در دو قسمت نشان داده می شود یکسان نیست؟

دقت کنید که در بخش آماری تعداد دقیق تکرار هر کلمه در قرآن برای شما نمایش داده می شود اما در قسمت جستجوی قرآن کریم تعداد آیاتی که کلمه در آنها آمده است را به شما نشان می دهد. یعنی ممکن است یک کلمه در یک آیه چندین بار تکرار ششده باشد بنابراین اگر می خواهید کار آماری کنید از بخش بررسی آماری استفاده کنید.

دسترسی به قرآن بر اساس سوره و آیه

بخش دیگری که شما حتی می توانید از یک قرآن کاغذی هم انتظار داشته باشید داشتن لیست آیات و سوره ها است که در صفحه اول سایت بخش متن قرآن قابل دسترسی می باشد. تفاوتی که در اینجا است پنج ترجمه فرسی و چند ترجمه انگلیسی است که از میان آنها ترجمه مورد نظر مثالا ترجمه مکارم را انتخاب می کنید بعد سوره و آیه را تعیین کرده و روی مشاهده کلیک می کنید.

امتیاز این سایت این است که می توانید هر 5 ترجمه را به صورت هم زمان انتخاب کنید و با همدیگر مقایسه کنید.

بخش تلاوت هر آیه نیز در سایت وجود دارد که می توانید از آن برای شنیدن صوت آیات استفاده کنید.

بخش فهرست قرآن

همان صفحه اول که وارد می شوید در قسمتی که قبلا گفتیم متن قرآن یک لینکی parsquran.com/book وجود دارد که به کمک آن می توانید لیست سوره ها را به همراه شماره هر سوره، جزء، تعداد آیات هر سوره و ... مشاهده کنید.

این فهرست برای افرادی که می خواهند شگفتی عددی زوج و فرد در قرآن - اعجاز ریاضی 6236 را تست کنند مفید خواهد بود چون هم شماره سوره ها را دارد و هم تعداد آیات هر سوره. با کلیک بر روی لینک بالا این در مورد این شگفتی عددی بیشتر خواهید دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۲۱
سعید گلمحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی