سعید گل‌محمدی

معرفی سایت مدرسه فقاهت، کتابخانه و دروس خارج فقه

سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۵۰ ب.ظ

مدرسه فقاهت یکی از سایت هایی است که توسط حوزه علمیه قم ساخته شده و دارای دو بخش کتابخانه و دروس خارج فقه است. قسمت کتابخانه خود دارای بخش های 4 گانه است که کتاب های شیعه و اهل سنت را به دو صورت تایپ شده و تصویری در اختیار محققین قرار داده است. در بخش دروس خارج نیز متن و فایل صوتی تعداد زیادی از مراجع و مجتهدینی که درس خارج ارائه می دهند را در حوزه های قم، مشهد، نجف،‌قطیف، احصا و ... را ارائه داده اند.

دروس خارج فقط در حوزه فقه نیستند و شامل دروس تفسیر، اصول، فلسفه و عرفان نیز می شوند. بخش کتاب خانه نیز کتاب های زیادی را در موضوعات متنوع مانند کتاب های حدیثی،‌ تفسیری، رساله های مراجع، مجلات چاپ شده در حوزه علمیه و ... شامل می شود. برای دسترسی به کتابخانه lib.eshia.ir را در مرور گر خود وارد کنید. 

نکته مهمی که باعث شده من از این سایت خوشم بیاید روش ایندکس کردن کتاب ها هستش. برای هر کتاب یک شماره اختصاص داده شده است. مثلا کتاب اصول کافی شماره 11005 و بحارالانوار 11008 است. یعنی شما با وارد کردن آدرس lib.eshia.ir/11005 در مرورگر خود خیلی راحت می توانید به کتاب اصول کافی دسترسی پیدا کنید بدون اینکه وارد سایت شوید. 

حال فرض کنید شما مقاله ای را می خوانید و به یک حدیث در جلد 5 و صفحه 150 بحار الانوار در آن استناد شده است. شما بدون هیچ زحمتی در داخل مرور گر خود می زنید lib.eshia.ir/11008/5/150 با زدن کلید اینتر شما خود را در صفحه مربوطه خواهید یافت و می توانید ببینید که حدیث در آن صفحه وجود دارد یا خیر.

البته روش جابجایی بین صفحات در همین مورد محدود نیست و وقتی وارد صفحه مورد نظر شدید با انتخاب جلد و وارد کردن صفحه می توانید خیل راحت به محل مورد نظر بروید.

دیگر امتیازی که در مورد این سایت به نظرم می رسد قسمت جستجو در داخل هر کتاب است که به شما این امکان را می دهد با وارد کردن یکی دو کلمه که در ذهنتان از حدیث یا جمله ای مانده است آن را داخل کتاب سرچ کنید و کلیه واژه های هم خانواده و مشابه آن را در نتایج جستجو ببینید.

جالب است که بخش کتاب های اهل سنت این کتابخانه که به دامنه lib.eshia.ir در دسترس است نیز تقریبا کامل است. حتی من دیدم وهابیون یک کتاب عربی از مجموعه نقد هایی که در اینترنت علیه شیعیان شده و گفتگوهایی که بین این دو گروه انجام شده را کتاب کرده اند و در این سایت موجود است. یا کتاب ابن تیمیه که نقد های جدی علیه شیعیان انجام داده را می توانید در سایت پیدا کنید. البته کتاب ها اکثرا عربی هستند و برخی کتاب های فارسی مانند رساله مراجع یا کتاب های شهید مطهری و صحیفه امام را می توانید در بخش کتب شیعه پیدا کنید. 

با توجه به نکاتی که گفته شد به گمان من این کتابخانه اینترنتی فرصت مناسبی برای محققین فراهم کرده است که با سرعت بالایی به کتاب مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

در بخش دروس نیز من طبق آماری که در بالای سایت دیدم بالای 64000 تقریر در سایت موجود است که یک عدد بالایی بوده و به نظرم نمی رسد سایت دیگری چنین حجم بالایی از تقریرات را داشته باشد. تقریر: متنی که از روی کلاس درس استاد خارج نوشته می شود. آرشویو دروس برخی مراجع مانند مکارم و سبحانی را می توانید تا حدود 15 سال در این سایت پیدا کنید.

پخش زنده دروس هم در سایت وجود دارد که می توانید به صورت زنده در کلاس درس یکی از مراجع شرکت کنید که البته نیاز به نصب نرم افزار مدرسه فقاهت دارد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۲۰
سعید گلمحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی