سعید گل‌محمدی

نقدی بر هاوکینگ،‌ فرصت خدا قبل از بیگ بنگ

پنجشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۴۷ ب.ظ

استیون هاوکینگ دانشمند بزرگ معاصر است که در سال های پایانی عمر خود تلاش کرد وجود خدا را به چالش بکشد.  در کتابی که بعد از مرگ او چاپ شده است می گوید خدا قبل از بیگ بنگ فرصت لازم برای خلق جهان را نداشته است!

نویسنده: سعید گل محمدی

استدلال او بدین شکل است که چون بعدهای زمان و مکان از لحظه بیگ بنگ یا انفجار بزرگ شروع می شود بنابراین خدا یا هر چیز دیگری نمی توانسته قبل از آن وجود داشته باشد. او از این گزاره نتیجه می گیرد که خدا وجود ندارد.

پاسخ به استدلال هاوکینگ

استدلال هاوکینگ به شرطی صادق خواهد بود که ما خداوند را محصور در دو بعد مکان و زمان بدانیم و اعتقاد داشته باشیم خداوند بدون وجود بعد زمان و مکان نمی تواند وجود داشته باشد ولی اغلب یا همه خداباوران خداوند را موجودی فرازمانی و فرا مکانی می دانند که زمان و مکان را خود خلق کرده است.

استفاده از استدلال هاوکینگ برای اثبات خداوند

گفتیم که مطابق با سخن هاوکینگ یک موجود محصور در زمان و مکان نمی تواند قبل از بیگ بنگ حضور داشته باشد، بنابراین ادعای برخی از خداناباوران که انرژی ازلی بوده و همیشه حضور داشته است نقض می شود. در جایی که نبود ابعاد مکان و زمان را هاوکینگ مزاحم وجود خداوند می داند به طریق اولا باید بگوییم انرژی نیز از لحظه بیگ بنگ به وجود آمده است.

حال استدلال ما با توجه به سخن هاوکینگ بدین شرح است. چون قبل از بیگ بنگ هیچ موجود مادی نبوده است که باعث شروع آن شود بنابراین لازم می آید که یک موجود غیر مادی که قدرت به وجود آوردن چنین انرژی عظیمی در یک نقطه بی نهایت کوچک را داشته است وجود داشته باشد. بنابراین وجود خداوند به عنوان یک موجود غیر مادی فوق العاده قدرتمند و تیز هوش با قابلیت تاثیر در جهان مادی اثبات می شود.

سخنان شبیه به هاوکینگ در میان خداناباوران با نتایج مشابه

ایده های مشابه این موضوع در میان خداناباوران در موضوع کوانتوم نیز وجود دارد و گاها در برخی از بحث ها به آن اشاره می کنند. 

آنها می گویند چون در دنیای کوانتوم دیده می شود که برخی ذره ها بدون هیچ دلیل خاصی و به صورت تصادفی از بین می روند و به وجود می آیند بنابراین کاملا ممکن است که در لحظه بیگ بنگ نیز یکی از این ذره ها خود به خود به وجود آمده و باعث به شروع انفجار بزرگ شده باشد.

اشکال اولی که در این موضوع وجود دارد این است که هیچ کجا چنین موضوعی دیده نشده است که یک ذره بینهایت کوچک، بینهایت چگال و بینهایت گرم که در لحظه بیگ بنگ وجود داشته است به صورت خود به خود به وجود آید.

اشکال اصلی هنوز پا برجا است. شما که با این صراحت می گویید ذرات کوانتومی بدون دلیل و تصادفی به وجود می آیند در واقع اعتراف می کنید که این ذرات دلیل مادی برای به وجود آمدنشان نیست.

دوباره ما استدلال خواهیم کرد که وقتی یک سری ذره وجود دارند که دلیل مادی برای به وجود آمدنشان نیست بنابراین این ذرات برای موجود شدنشان نیازمند دلیل غیر مادی یا خداوند هستند.

جالب است کار که به اینجا می رسد آتئیست ها حرفشان را پس می گیرند و می گویند اینکه ما دلیل مادی برای به وجود آمدن ذرات کوانتومی پیدا نمی کنیم دلیل بر نبودن دلیل مادی نیست!

اینجاست که ما می گوییم خوب این حرف را از اول می زدید چرا اول بحث هیجان زده می شوید و می گویید ما یکسری ذره پیدا کرده ایم که خود به خود به وجود می آیند پس بیگ بنگ هم خود به خود بوده است.

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۲۲
سعید گلمحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی