سعید گل‌محمدی

10 خطای احمد اسماعیل در حدیث وصیت

يكشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۳۵ ب.ظ

این مقاله را در وبلاگ 8 اشتباه احمد الحسن در حدیث وصیت نوشته ودم اما بعد از مدت‌ها هرچقدر صبر کردم گوگل آنرا ایندکس نکرد حال آن را اینجا کپی می‌کنم: 

اشکالات وارد بر فهم احمد الحسن از حدیث وصیت: 
در این مقاله قصد داریم به بررسی مطالبی که احمد اسماعیل مدعی یمانی در توضیح حدیث وصیت ارائه کرده است بپردازیم. در کتاب مع عبد الصالح وقتی از او در را بطه با معنای اذا حضره الوفاه سوال می شود آن را به رفع حضرت عیسی مرتبط می کند و وفات را غیبت کبری معنی می کند.

سخنان احمد الحسن را در عکس زیر ببینید:

بررسی معنای وفات

۱. گرچه در قرآن کریم توفی برای توصیف رفع حضرت عیسی به کار رفته و این ممکن است معنایی غیر از مرگ داشته باشد اما واژه وفات هرگز نه در قرآن و نه در روایات به معنای غیر از مرگ نیامده است.

۲. بر فرض محال که وفات معنایی غیر از مرگ نیز داشته باشد اما در این روایت با توجه به اینکه بیش از ده بار عبارت اذا حضره الوفاه برای ائمه مختلف آمده و همگی معنای مرگ دارد قطعا وفات آخری هم که به همان صورت آمده معنای مرگ خواهد داشت.

عدم دلالت وفات بر غیبت کبری

۳. اگرچه توفی به معنای رفع آمده است اما در هیچ جایی به معنای غیبت نیامده است.

۴. بر فرض محال که اذا حضره الوفاه به معنای اذا حضره الغیبه باشد، غیبت کبری را از کجا استنباط کرده اند؟

بحث ابتدای غیبت کبری

۵. بر فرض محال که منظور غیبت کبری باشد، در بیش از ده بار تکرار اذا حضره الوفاه همگی به اندکی قبل از لحظه مرگ اشاره دارد، پس اذا حضره الغیبت الکبری نیز به اندکی قبل از غیبت کبری اشاره خواهد داشت نه اواخر غیب کبری. یعنی وصیت حضرت مهدی اندکی قبل از شروع غیبت کبری انجام شده که ظاهرا بر علما بوده است.

احمد الحسن فرزند مستقیم نیست

۶. بر فرض محال که پذیرفتیم اذا حضره الوفاه به معنای این است که وقتی به اواخر غیبت کبری رسیدیم! حدیث از تسلیم وصیت به فرزند امام زمان صحبت می کند. مگر احمد الحسن فرزند ایشان است؟ اگر بگویید از نوادگان ایشان است، گوییم هرگز به نوادگان یک نفر گفته نمی شود ابنه، آدمی فقط خودش جهت ایجاد صمیمیت می گوید ابنی، نه اینکه دیگران هم بگویند فرزندش.
توضیح آنکه ما وقتی در مورد سوم شخص صحبت می کنیم از الفاظ دقیق استفاده می کنیم مثل نوه فلانی. ولی وقتی خود شخص صحبت می کند می گوید فرزندم.

۷. بر فرض که پذیرفتیم ابنه برای توصیف یکی از نوادگان شخصی دیگر کاربرد دارد در اینجا که ۹ بار پشت سرهم ابنه به معنای پسر مستقیم به کار رفته است قطعا دهمین بار هم همین معنا را خواهد داشت.

تسلیم وصیت انجام نشده است

۸. بر فرض که پذیرفتیم فاذا حضره الوفاه فلیسلمها الی ابنه به این معناست که زمانی که اواخر غیبت کبری رسید آن را به یکی از نوادگانش تسلیم می کند. اما به احمد الحسن که چیزی تقدیم نشده و هنوز وصیتی که به او تقدیم شده را به ما نشان نداده است! استناد به حدیث وصیت در الغیبه شیخ طوسی را که فلیسلمها الی ابنه نمی گویند!

سخن آخر

دلایلی که گفته شد با تمرکز بر مطالبی بود که در کتاب همراه با عبد صالح خدا بود. در توضیحات او در قسمت های دیگر اشکالات دیگری نیز وجود دارد. مثلا در بیانیه 13 رجب او حدیث وصیت را صحیح در نزد شیعه می داند در حالی که در سند روایت چندین راوی مجهول وجود دارد!!

قسمت شد این مقاله را در گروه مهدویت که توسط احمد خزعلی تاسیس شده است ارائه دهم. منتقدین اسرار عجیبی داشتند که احتمال دارد ابنه،‌ وفات و اذا حضره معانی دیگری هم می‌توانند داشته باشند در حالی که ما دلایل خود را بیان کرده‌ایم که اینجا امکان آن وجود ندارد چنان معانی به کار روند. باید توجه داشته باشیم که با خواندن حدیث چه معنی به ذهن متبادر می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۰۵
سعید گلمحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی