سعید گل‌محمدی

عادت روزانه نویسندگی برای سه ساعت مدام

پنجشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۲۳ ب.ظ

اگر علاقه مند به یادگیری روش نویسندگی برای سه ساعت به صورت مداوم هستید کلیک کنید تا شما را با یک راهنمای کاربردی توپ آشنا کنم. در این روش شما می توانید برای مدت طولانی بدون اینکه تلگرام، توییتر، واتساپ بروید یا حواستان به جای دیگری پرت شود بنویسید و بنویسید. 

همه ما می دانیم که رفتن به شبکه های اجتماعی به عنوان یک سم در کار نویسندگی به شمار می آید و می تواند باعث شود که ما حدود 16 ساعت پشت سیستم بنشینیم و احتمالا به اندازه یک ساعت کار مفید انجام دهیم. آیا برای غلبه بر چنین مشکلی راه چاره ای اندیشیده اید؟ من خودم به عنوان کسی که برای مدت طولانی با چنین مشکلی در گیر بوده ام راه های زیادی را برای جلوگیری از آن انجام داده ام اما همیشه زیاد طول نمی کشید تا روش جدیدم شکست می خورد و نمی توانستم از آن نتیجه بگیرم.

Make Learning a Lifelong Habit

اما باید بگویم که کسی که به دنبال رفع مشکل خود باشد بالاخره راهی برای غلبه بر آن خواهد یافت حتی اگر بارها و بارها در این راه شکست بخورد. شما باید راه های مختلفی را برای موفقیت خود امتحان کنید به خصوص در چنین موردی که انگیزه لازم را نیز دارید و تمام زندگی شما تقریبا درگیر آن شده است.

روش نویسندگی برای سه ساعت مداوم چگونه است؟

بگذارید کمی با تئوری به وجود آمدن عادت ها در زندگی انسان آشنا شویم. مطابق با پژوهش های جدیدی که انجام شده است و بخشی از آن در کتاب قدرت عادت آمده است هر عادت از سه بخش نشانه، روتین و جایزه تشکیل شده است.

یعنی شما با دیدن یا حس کردن یک نشانه ای کاری را انجام می دهید و جایزه مربوطه را دریافت می کنید. مثلا با دیدن چایی که همسرتان حاضر کرده است پیشش می روید و شروع به خوردن چای می کنید و طعم و مزه چای در کنار قند جایزه ای است که شما دریافت می کنید. این گونه کارها معمولا از روی عادت انجام می شود.

حال چگونه می توانیم یک استراتژی بنویسیم که طی آن برای مدت 3 ساعت نویسندگی کنیم بدون اینکه حواسمان جایی پرت شود.

با توجه به اینکه سه ساعت نویسندگی مداوم در ابتدا کار سخت و نشدنی به نظر می رسد من برنامه ای را تدارک دیده ام که از یک ساعت شروع کنیم. تا آنجا که من از خودم و بعضی نویسنده های دیگر شناخت دارم می توانیم یک ساعت پشت سر هم بنویسم.

ایجاد نشانه نویسندگی برای سه ساعته

زمان شروع نویسندگی خود را مشخص کنید. می توانید زنگ تلفن را تنظیم کنید یا خودتان به ساعت نگاه کنید و هر زمان که وقتش رسید کار خود را شروع کنید. از روش های دیگر بر گزیدن یک نشانه می توان به کارهای عادتی که هر روز اتوماتیک انجام می دهید اشاره کرد. مثلا هر روز صبحانه، ناهار و شام می خورید که پایان یافتن هر کدام از اینها می تواند یک نشانه باشد که به شما می گوید الان وقت نویسندگی است.

برای اینکه به شما کمک کنم نشانه دقیقی ایجاد کنید یک سوال می پرسم شما صبح ها 3 ساعت وقت نویسندگی دارید یا بعد از ظهرها؟ ممکن است صبح ها به کار دیگری مشغول باشید و عصرها نویسندگی کنید. من خودم ابتدا از ساعت 5 بعد از ظهر کردم و به مرور به ساعت 4 رسیدم.

ایجاد روتین نویسندگی برای 3 ساعت مداوم

روش نویسندگی که انتخاب می کنید یا به صورت تعداد کلمات یا زمانی که برای نویسندگی اختصاص داده اید باید محدود شود. مثلا می توانید بگویید که من هر روز ساعت 5 شروع می کنم و 1000 کلمه می نویسم. اما چون هدف ما کلمات نیست و روی ساعت تمرکز داریم به شرح این موضوع سه ساعت نوشتن مداوم می پردازم:

یک کاغذ بردارید و آن را جدول بندی کنید در یک ردیف تاریخ روزها را بنویسید و در ردیف دیگر ساعت شروع و پایان نویسندگی را مشخص کنید و یک ردیف هم برای اینکه تیک انجام شد را روی آن بزنید قرار دهید.

برنامه سی روزه برای خود بنویسید که روز اول به مدت یک ساعت به طور مثال از 5 تا 6 نویسندگی می کنم. برای روز دوم دو دقیقه کار را زود تر شروع می کنید و دو دقیقه دیرتر به پایان می رسانید یعنی از ساعت 4.58 تا 6.2 دقیقه به نوشتن مشغول خواهید بود. روز سوم 4.56 تا 6.4 وقت نویسندگی شماست. این لیست را کامل کنید تا برای روز سی و یکم به 4 تا 7 برسید.

 

99-3-10

5-6

99-3-11

4.58-6.2

99-3-12

4.56-6.4

99-3-13

4.54-6.6

 

99-3-14

4.52-6.8

 

99-3-15

4.50-6.10

 

99-3-16

4.48-6.12

 

99-3-17

4.46-6.14

 

 

شما باید هر روز در سر ساعتی که مشخص کرده اید در یک جایی که از قبل مشخص کرده اید بنشینید و تا پایان زمان بنویسید و بنویسید. برای استراحت بین نوشتن با خودتان از قبل یک قرار بگذارید که مثلا هر نیم ساعت یک بار برای 10 ثانیه چشمانم را می بندم یا برای ده ثانیه بلند می شوم. خود من برای استراحت بلند می شوم یک دور اتاق را می زنم و دوباره می نشینم و می نویسم.

این وقت نویسندگی شما است و در این زمان به هیچ وجه نباید وارد شبکه های اجتماعی شوید یا بی هدف در اینترنت بچرخید یا به تلفن کسی مگر در مواقع ضروری پاسخ دهید.

این وقت تعیین شده را باید به اطلاع خانواده برسانید تا در آن زمان مزاحم شما نشوند و یا انتظار کار دیگری از شما نداشته باشند. اگر کسی را دارید که به صورت روزانه به شما زنگ می زند به او هم بگویید تا در وقت مذکور به شما تلفن نکند.

دقت کنید که اگر یکی دو بار به خودتان اجازه دهید که در وقتی که مشخص کرده اید کار نامربوط انجام دهید دیگر کم کم باید فاتحه این عادتی را که شروع کرده اید بخوانید و فکر دیگری برای خود کنید. هر کار ضروری که با این عادت جایگزین می شود باید به صورت حساب شده باشد و در صورت امکان در ساعتی دیگر از روز که روی کاغذ هم ذکر می گردد جایگزین شود و یا اینکه اگر جبران هم نکردید باعث نشود که روحیه شما به هم بریزد و مثلا برنامه فردا را به هم بریزید.

به یاد داشته باشید کارهای اضطراری پیش آمده برای امروز فقط باید برنامه امروز شما را به هم بریزد و برای فردا باید حتما حتما مطابق با برنامه ای که نوشته اید پیش بروید. یکی دو روز کار اضطراری هیچ آسیبی به شکل گیری عادت نوشتن در ذهن شما نمی زند اگر مطابق روتین کارهای روزهای بعد را انجام دهید.

ایجاد جایزه برای عادت نویسندگی سه ساعت

اگر جدولی را که در بالا توضیح دادم برای خودتان درست کنید هر بار که تعداد روزهایی را که اقدام به نوشتن کرده اید را می شمارید مغز شما دوپامین ترشح خواهد کرد و به شما جایزه می دهد. می توانید از روش های دیگری مانند خوردن چایی بعد نویسندگی برای خود جایزه درست کنید.

می توانم در ساعت نویسندگی ویرایش کنم؟

توصیه اغلب نویسندگان این است که ویرایش را به بعد از نویسندگی موکول کنید. زمانی که در وسط نوشتن بر می گردید و به دنبال غلط های خود می گردید تا حدودی روحیه شما در نوشتن افت پیدا می کند. البته این کار ممکن است باعث شود ایده های جدیدی به ذهن شما برسد. به هر حال بخش عمده ای از این زمان را باید صرف نوشتن کنید و اینگونه نباشد که چند بار بنشینید و متنی را بخوانید بدون اینکه چیزی اضافه کنید.

البته با توجه به اینکه سه ساعت زمان قابل توجهی است برای خسته نشدنتان و احیانا نا امیدی از ادامه کارتان به نظرم بد نباشد که در این ساعت تعیین شده به کار ویرایش نیز بپردازید. حتی می توانید در گوگل سرچ کنید و عکس های مربوطه را برای مقاله تان پیدا کنید فقط مواظب کارهای حاشیه ای که ربطی به کارتان ندارند باشید.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۵
سعید گلمحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی